Uday Mastenbroek in onze Spotlight

Van 24 juli tot 8 augustus exposeert Uday Mastenbroek zijn werk op onze spotlight muur! Dit is te bewonderen in onze exporuimte aan de Goudsesingel 268 (en op dagen dat we gesloten zijn door de etalage) en hier ook te koop.

Uday Mastenbroek (1962) begon zijn artistieke reis in de jaren tachtig als autodidact en schilderde wandpanelen voor havenbedrijven. Nadat hij echter ontmoedigend advies had gekregen, besloot hij de wereld te verkennen en naar landen als Griekenland, India, Thailand, Nepal en Indonesië te reizen.

Zijn reizen begin jaren negentig brachten hem ertoe zich te verdiepen in kledingontwerp en -handel, waar zijn creativiteit in nieuwe vormen tot uiting kwam. De ondernemingen van Mastenbroek vielen vaak samen met opkomende trends, wat blijk gaf van zijn talent om voorop te lopen. In 2007 richtte hij ‘Alles in Wonderland’ op, waar hij bleef tot hij in 2020 een burn-out kreeg. Zijn worsteling met tinnitus leidde er geleidelijk toe dat hij zich terugtrok uit het openbare leven.

Na een aantal jaren thuis te hebben doorgebracht, heeft Mastenbroeks zoon Sunhyo, eveneens kunstenaar, in september 2023 zijn passie voor schilderen weer aangewakkerd. Sindsdien heeft hij zich met hart en ziel verdiept in zijn artistieke bezigheden, waarbij hij voortdurend nieuwe ideeën genereerde. Ondanks de uitdagingen die zijn tinnitus met zich meebrengt en de chaos die het teweegbrengt, stuwt Mastenbroeks onvermoeibare vastberadenheid hem vooruit en dwingt hem tot schilderen.

De serie ‘Field of Noise’ vertegenwoordigt Mastenbroeks poging om de chaos in zijn hoofd op doek te kanaliseren. Deze werken bevatten kleurlagen die chaotisch blijven totdat hij lijnen introduceert om de oppervlakken te omlijsten, waardoor een gevoel van vrede en evenwicht ontstaat. Tinnitus is zowel een belemmering als een inspiratiebron voor Mastenbroek, waardoor hij de thema’s chaos en rust in zijn kunst kan verkennen.

Op dagen dat de herrie de overhand kreeg en het niet lukte om kleurvlakken en lijnen te schilderen is hij begonnen met de ‘Full Noise’ serie. De techniek van opbouwende lagen, waarbij in iedere volgende laag op verschillende plekken de onderliggende lagen zichtbaar zijn vormen in deze serie het uitgangspunt. Steeds in verschillende kleursamenstellingen. Uiteindelijk zou hij zijn werk het liefst naast elkaar willen zien. Zo dat het negatieve geluid van de Tinnitus, wordt omgewerkt in positief werk waarbij de kleuren van het doek afspatten.

FacebookFacebook
instagraminstagram

Korte artikelen over kunstenaars uit onze collectie: