Speciaal onderwijs

Naast workshops voor het basis onderwijs bieden we workshops aan voor kinderen in het speciaal onderwijs. De inhoud van deze workshops is vergelijkbaar met de workshops uit het basis onderwijs, echter zijn er een aantal belangrijke verschillen in aanpak. De workshops worden professioneel begeleid door een van onze kunstdocenten. Onze expo is rolstoelvriendelijk, evenals onze toiletten.

In de workshops voor het speciaal onderwijs wordt er meer gefocust op het individuele kind. Het tempo wordt aangepast naar het niveau van het kind en er wordt rekening gehouden met het taalgebruik. De workshops worden meer visueel ondersteund en de nadruk ligt op positieve associaties. Goed gedrag wordt nadrukkelijk beloond.

In onze ruimte creëren we voor de workshops een chill plekje. Daar kunnen de kinderen tijdens time outs lekker uitrazen en hoeven ze even niks.

Aanmelden
Via KCR kunnen scholen in het speciaal onderwijs zich aanmelden voor de workshops ‘Een tentoonstelling maken doe je zo’ en ‘CTRLC + CTRLV’.

Een tentoonstelling maken doe je zo
Duur: 90 minuten

Tijdens deze workshop mogen de kinderen een tentoonstelling samenstellen met echte kunst. Onder begeleiding van twee kunstdocenten krijgen de kinderen een korte rondleiding in de exporuimte. Daarna mogen ze zelf in onze collectie rondsnuffelen en kunstwerken selecteren om hun eigen tentoonstelling samen te stellen. Tijdens het samenstellen van een tentoonstelling maken de leerlingen interessante keuzes en is de motivatie om een kunstwerk uit te kiezen heel verassend. De kunstdocenten begeleiden de kinderen hierbij door middel van een kort filosofisch gesprek. Als alle kunstwerken per groep gekozen zijn, kiezen de kinderen een kunstwerk uit. Dit kunstwerk mag gratis een maand in de school hangen.

CTRLC + CTRLV
Duur: 90 minuten

Tijdens de eerste ontmoeting kiezen de leerlingen bij ons een werk uit. Deze wordt theoretisch onderbouwd met behulp van twee kunstdocenten in de expositieruimte van Kunstuitleen Rotterdam. Vervolgens komen onze twee kunstdocenten op locatie langs om een vervolgles te geven over het uitgekozen kunstwerk.

De door leerlingen uitgekozen kunstwerk is opgebouwd met een bepaalde techniek die de kunstdocenten in de klas zullen behandelen. Dit kan schilderkunst, grafiek of collage zijn. Samen geven we een eigen ‘draai’ aan het gekozen kunstwerk. Hierbij gaan we uit van de kunststroming kopïesme en laten met behulp van bekende kunstwerken zien wat deze kunststroming precies inhoudt en dit kan toepassen in het gekozen kunstwerk. Vervolgens maakt elke leerling een eigen versie van het kunstwerk en werken we samen aan de bijbehorende kunstzinnige techniek.