Het is het grootste interieurevent van de wereld: de jaarlijks terugkerende Salone del Mobile in Milaan. Toonaangevende woonmerken trekken alles uit de kast om een verpletterende indruk achter te laten op designliefhebbers die de nieuwste woontrends komen ontdekken. En daar hoort natuurlijk ook een passende aankleding bij! Het wereldberoemde Moooi van ontwerper Marcel Wanders deed daarvoor dit jaar een beroep op Kunstuitleen Rotterdam. Speciaal voor Work Art | Play Art reist Patrick Kooiman naar Milaan en spreekt er af met stylist Martine de Schipper van Stories of Senses and Space.
Tekst: Patrick Kooiman (Interiorator)
Martine, voordat we het over deze krankzinnig mooie showroom van Moooi gaan hebben, kun je me wat vertellen over je werk?
“Wat ik met mijn studio doe, is werelden visualiseren. Sferen creëren. Dat kan voor merken als Moooi zijn, maar bijvoorbeeld ook voor een bijzonder evenement. Ik bepaal de look and feel en denk daarbij zelfs aan de catering, de uniformen van het personeel en de muziek die je hoort. Een totaalbeleving neerzetten, daar draait het in mijn vak om.”
Links: Showroom Moooi, rechts: installatie vergrootglazen
De showroom van Moooi aan de Via Savona is een bedevaartsoord voor designliefhebbers van over de hele wereld. Wat is het thema tijdens de Salone del Mobile van dit jaar?
“De medeoprichter van Moooi, ontwerper Marcel Wanders, raakte onlangs geïnspireerd door fotograaf Levon Biss. Die laatste maakt waanzinnige foto’s van o.a. insecten en doet dat op zo’n gedetailleerde manier dat je elk detail kunt zien, tot aan de haartjes op elke poot. Die keuze is voor mij de reden om ook dit jaar weer ‘ja’ te zeggen tegen Moooi. De omgeving waar we allemaal onderdeel van uit maken maar waar we niet bij stil staan, die fascineert mij. Het is de “onzichtbare” natuurwereld om ons heen. Iedereen weet dat er insecten zijn maar over hun wereld weten we vrij weinig. Het thema van Moooi dit jaar was Come Closer, het viel precies op zijn plek met mijn gedachte mensen dichterbij de tactiliteit van deze insecten te brengen. Zo doende ontstond onder andere het idee van de installatie met vergrootglazen die je hier in de showroom ziet.”
“Hoe beter ik als stylist mijn werk doe, des te meer meubels Moooi verkoopt. Het meest interessant vind ik het echter om mensen oprecht te verwonderen, het ervaren van een bijzonder moment, datgene wat zich in de ruimte afspeelt. Het verhaal wat ontstaat wanneer verschillende aspecten bij elkaar komen: De omgeving, belichting, de beleving door installaties en planten, muziek.”
In de showroom spelen de werken van Kunstuitleen Rotterdam een prominente rol. Hoe heb je ons gevonden?
“Ik heb veel gewerkt als production-designer voor speelfilms. Een Rotterdamse collega liet me onlangs zien wat voor bijzondere werken zij haalde bij ‘haar’ kunstuitleen. Al woon ik zelf in Amsterdam. Ik leende in Rotterdam enkele werken voor een foto-opdracht en kwam erachter dat de mensen een mooie collectie hadden en ook nog eens ontzettend aardig waren. In Amsterdam is ook een kunstuitleen, maar deze in Rotterdam spreekt me erg aan.”
Zullen we samen eens een rondje door de showroom lopen en kijken naar de werken die je hebt gekozen?
“Laten we beginnen met dit neonobject van A. Burgering. Op basis van de foto op de site dacht ik dat het neonspiraal in het object roze was. Maar in het echt is het prachtig rood. Het correspondeert perfect met de roze/rode tinten in het tapijt van deze setting.”
Neon Licht-objekt op hout van A. Burgering (€ 20 / maand)
Je kijkt dus goed naar de kleur van een werk. Hoe zit het met de roze plexiglazen pilaar van L. Rijnboutt?
“Waar ik naast de juiste kleur ook naar zoek is een contrast met de ruimte. Er zitten veel ronde, natuurlijke vormen in deze ruimte. Allereerst is er natuurlijk de grote foto van een insect. Daarnaast zien we hier vloerbedekking met een weelderige bloemenprint en roze linten die losjes zijn gedrapeerd op het bed. Het contrast met de rechte lijnen van de pilaar in combinatie met de bijzondere sparkle van de roze kern vind ik heel fraai.”
Pilaar Object zonder titel van L. Rijnboutt (€ 22 / maand)
Hier achterin de presentatie lijkt de combinatie van het houten object van R.J. Maingay in combinatie met de insecten me duidelijk!
“Ja, hier zien we een mooie beeldrijm. En ook het bruin rood gelakte hout werkt goed met een foto van een insect op de achtergrond. De stevige ronde krul in het hout contrasteert spannend naast de fragiele insect.”
Ik moet zeggen dat ik dit werk voor het eerst op een plek zie waarbij ik denk: hier klopt het!
“Het formaat van een werk is voor mij belangrijk. In een gigantische ruimte als deze zou een kleiner werk zo weg vallen.”
Houten object zonder titel van R.J. Maingay (€ 50 / maand)
Toch zag ik ook wat kleinere objecten, zoals de schoenen van Petra Laaper?
“Ze staan op een nachtkastje, een prachtige plek. Deze slaapkamer doet denken aan een klein appartement. Ik wilde er een persoonlijke plek van maken. De glans van de schoenen vind ik bijzonder. Ze hebben een zeldzame combinatie van humor en elegantie. Ze zijn mooi uitgelicht, het geeft precies de sprankel die de kamer tot leven brengt.”
Object zonder titel van Petra Laaper (€ 14 / maand)
Aha! Dus ook de uitlichting speelt een grote rol?
“Voor mij is dat essentieel. In dit smalle gangetje is ons dat wat minder gelukt. Juist in een donkere ruimte heb je licht nodig om een kunstwerk als Threefold van Guido de Waardt tot zijn recht te laten komen. Bij de schoenen van Petra Laaper is dat goed gelukt.”
Threefold van Guido de Waart (€ 12 / maand)
Blijft alles tot het einde van de week op dezelfde plek staan?
“Nee, niet altijd. Eén van de werken van Kunstuitleen Rotterdam, Cintura 6 van A. Schilperoord, stond tot gisteren op een salontafel, naast een boek dat was opengeslagen op een pagina met een blauw beeld. Een prachtige kleurencombinatie! Maar omdat de bezoekers hier in het boek gingen bladeren, kwam het object niet meer goed tot zijn recht. Dan verplaats ik het boek omdat ik me realiseer dat mensen zullen blijven bladeren. Of ik kies een combinatie met een ander object.
Links op de kast: Cintura 6 van A. Schilperoord (€ 10 / maand), rechts naast de kast: Object zonder titel van J.A. van Vlijmen (€ 12 / maand)
En over blauw gesproken. Het werk De Kus van P.G. Jansen boven de eetkamertafel heb ik bewust een beetje scheef gehangen. De lampen hangen zo perfect in balans, ik zoek dan graag naar een beetje spanning in de ruimte.”
De Kus van P.G. Jansen (€ 10 / maand)
Welke tip heb je tenslotte voor de nieuwe generatie stylisten?
“Wij stylisten zijn in staat om, werelden te creëren op plekken als deze. Maar ik vind het zeker zo interessant te ontwerpen voor plaatsen waar we niet graag komen, zoals een ziekenhuis of een hospice? Juist daar kan o.a. kunst ervoor zorgen dat mensen zich plezieriger voelen in hun omgeving, en kan een omgeving bijdragen aan verbetering van kwaliteit van leven. Het zijn omgevingen waar we minder snel aan denken maar die met de juiste aandacht groot verschil kunnen brengen in het leven van mensen.
Ik zou stylisten willen aanmoedigen te zoeken naar mogelijkheden die het vak met zich meebrengt buiten de gebaande paden.”
Meer informatie over Moooi en beelden van de showroom in Milaan zijn te vinden op www.moooi.com