Hoe ziet jouw werkplek er eigenlijk uit? Lijkt je kantoor op Debiteuren, Crediteuren? Is het er zó grijs en beige dat je niet kunt wachten tot je om 17.00 uur de boel kunt afsluiten? Zo ja, dan weten Marco van ’t Geloof en zijn collega’s van EMHA wel raad! Deze organisatie leent namelijk kunst voor op kantoor. Geen schilderijen van de Rotterdamse haven, want die hangen al bij elke concurrent. Nee, EMHA gaat voor groots en kleurrijk. Speciaal voor Work Art | Play Art stapt Patrick Kooiman op de waterbus naar Hendrik-Ido-Ambacht om dat eens met zijn eigen ogen te bekijken.
Tekst: Patrick Kooiman (Interiorator)
Wat ik me nou vaak afvraag, Marco: hoe is het om directeur te zijn?
“Wanneer je goede mensen om je heen hebt, dan is het een stuk makkelijker dan je denkt. Er werken 80 mensen in dienst – en dus voel ik me ook verantwoordelijk voor 80 gezinnen. Wij hebben een platte organisatiestructuur, waarbij titels minder belangrijk zijn. In Duitsland is dat wel anders, daar hebben we ook ongeveer 5 mensen aan de slag. Daar houden ze minder van dat laagdrempelige. Het enige waar het uiteindelijk om gaat, is dat je als bedrijf serieus bent, dat je goed voor je mensen zorgt, dat je een perfect product levert en dat je met een kritische blik naar jezelf blijft kijken.”
Hoe ben je ooit begonnen bij EMHA?
“Toen ik nog op de middelbare school zat, was scheepsbouw eigenlijk het laatste wat ik wilde doen. Dan hoorde ik elke dag om 16.00 uur de toeter en gingen er werklui over de dijk naar huis. Dat ga ik mooi niet doen, dacht ik vaak bij mezelf. Maar nog geen maand nadat ik was afgestudeerd, zei mijn moeder dat ze mensen zochten bij EMHA. Zij maakte vroeger kantoren schoon, ook bij EMHA. Ik begon als werkvoorbereider – ook al had ik geen idee wat voor werk ik dan moest voorbereiden.”
Eerlijk gezegd snap ik ook niet helemaal wat jullie doen!
“In één zin zijn we een ingenieurs- en servicebureau op het gebied van rotatingen propulsion.Wij berekenen bijvoorbeeld of het haalbaar is om bepaalde motoren in een schip te plaatsen. En onze service-afdeling bouwt ze vervolgens ook in.”
Wanneer ik aan scheepsbouwers denk, dan zie ik mannen in een keet op een werf voor me – en niet een strak pand vol met moderne kunst. Hoe zit dat?
“Een paar jaar geleden werd het tijd voor een nieuw pand. Daar hebben we toen zelf de eerste schetsen voor gemaakt, omdat het gebouw net zo transparant moest worden als wij zelf zijn. De kantoren in onze branche lijken allemaal wel op elkaar. Dan zie ik van die posters uit de VOC-tijd en dan denk ik bij mezelf, wat moet ik daar nu mee? Voor EMHA wilden wij iets totaal anders. Voor ons geen olieverfschilderijen van Rotterdamse schepen aan de muur. Wij willen kunst waar je heel de dag naar kunt kijken.”
Als ik zo om me heen kijk, dan zie ik heel bijzondere werken hangen. Hoe hebben jullie de kunstwerken uitgekozen?
“Twee collega’s, Natascha Ipskamp en Mirjam Nooijen, hebben samen de voorselectie gemaakt bij Kunstuitleen Rotterdam. Ze hebben daarbij goed gekeken naar het kantoor waar de schilderijen komen te hangen en de mensen die daar werken. De uiteindelijke selectie is gemaakt door onze financiële man, Marco Hoogland en mij. Eén werk met roze balletdansers viel uiteindelijk af – die was wat te zoetsappig. Gelukkig hadden we ook genoeg alternatieven. Ik heb zelf ook een aantal werken thuis hangen.”
Wat voegt kunst toe aan jullie kantoor?
“Ik vind het heerlijk om door ons pand te lopen en telkens weer verrast te worden door al die mooie stukken. Daarnaast wil ik ook wel laten zien dat er meer is op de wereld dan alleen werk. Klanten reageren heel positief, ook als ze weinig in aanraking zijn gekomen met kunst. Maar geloof me, zelf ben ik helemaal geen kunstkenner. Vraag me niet welke stijl een schilderij is, of wie het heeft gemaakt. Je vindt het mooi of je vindt het niet mooi – dat is uiteindelijk waar het om gaat.”
“Dit booreiland bij onze receptie is al gelijk mijn favoriete werk van Kunstuitleen Rotterdam.”
”In ons kantoor maken we waar mogelijk gebruik van milieuvriendelijke materialen. Het past perfect bij dit schilderij van een strand achter mijn werkplek.”
”Dit werk hing eerst bij mij thuis. Je moet wel een beetje uitpakken met de grootte op kantoor. De kleuren vind ik ook helemaal goed.”
”Het kobaltblauw van dit schilderij vind ik perfect. Theo de Kok was heel enthousiast over dit werk. Het doek was wel beschadigd, maar Kunstuitleen Rotterdam heeft het mooi gerestaureerd.”
“De meeste werken in ons kantoor zijn abstract. Ze zijn opvallend, maar ook weer niet té. Je moet er toch acht uur per dag naar kunnen kijken.”
“We zitten in een heerlijk pand hier in Hendrik-Ido-Ambacht. Maar zonder kunst op kantoor zou het er best wel leeg uit zien.”
“Deze schilderijen zijn van verschillende kunstenaars en toch versterken ze elkaar. Als je goed kijkt, hangen ze nét niet op dezelfde hoogte. We hebben ze gemiddeld, want dan is het net alsof je in het perspectief weg kijkt.”
“Naar dit werk kun je op verschillende manieren kijken. Het lijkt op het eerste gezicht op een bloem, maar als je goed kijkt dan zie je ook de voeten van een karateka. Een heel krachtig beeld, maar zeker niet agressief.”
“In al zijn eenvoud blijft deze zwart-witfoto in onze vergaderkamer prachtig om naar te kijken. Mooi he?”
“Met dit stuk van Boris van Berkum is niet iedereen op kantoor blij. Maar kunst blijft een kwestie van smaak. Het is een tekening gemaakt van keramiek, een heel mooi stuk.”
“Kijk, dat is een schip van een klant van ons! Dit is een kleine verwijzing naar Rotterdam op kantoor. Het perspectief van de collage klopt natuurlijk niet maar ik begrijp het gevoel dat het oproept.”
Tot slot geeft Marco aan: “Wij zijn heel blij met de Kunstuitleen Rotterdam. Ze denken wel echt met je mee. Er zou veel meer aandacht moeten zijn voor kunst op kantoor of in huis. Als je het leent, is het voor iedereen betaalbaar.”
Ook zakelijk kunst lenen?
Heeft jouw organisatie wel eens gedacht aan kunst lenen? Het is eenvoudig, flexibel en hoeft niet duur te zijn. Bekijk hier eens onze mogelijkheden.