Interview Otto Snoek

In de serie Work Art | Play Art komt de rijke collectie van Kunstuitleen Rotterdam steeds op een verrassende manier voor het voetlicht. Interieurstylist Patrick Kooiman gaat iedere maand voor ons op pad om een item te maken, dat hij vervolgens publiceert op zijn designblog Interiorator. De stukjes zijn ook te zien op Bogue, het online stadsmagazine van Rotterdam. Deze maand interviewt Patrick Kooiman fotograaf Otto Snoek.

OTTO SNOEK: VERWONDERING IS MIJN SIGNATUUR

Feestend. Winkelend. Etend. Zo brengt Otto Snoek de mensen die hij fotografeert het liefst in beeld. Snoek oordeelt niet – ook al vereeuwigt hij niet iedereen op zijn mooist. Patrick Kooiman interviewt deze toonaangevende straatfotograaf naar aanleiding van In Stock: Rotterdamse fotografie, de tentoonstelling die hij samen met Michelle-Aimée heeft samengesteld en die de rijke fotocollectie van Kunstuitleen Rotterdam laat zien.

Otto Snoek - Hometown
Hometown van Otto Snoek is te huur bij Kunstuitleen Rotterdam

Het lijkt me heel bijzonder als je als fotograaf je eigen fototentoonstelling mag samenstellen!
Ja, dat vind ik ook. Er is momenteel in de hele wereld veel aandacht voor fotografie, dus ook in Rotterdam. Je kunt bijvoorbeeld in het Nederlands Fotomuseum op de Wilhelminapier een prachtige overzichtstentoonstelling zien van 175 jaar fotografie in Rotterdam. Aan die tentoonstelling doe ik overigens ook mee. Maar wat veel mensen niet weten, is dat Kunstuitleen Rotterdam door de jaren heen een mintens net zo indrukwekkende collectie fotografie heeft opgebouwd. En daaruit mocht ik onlangs mijn eigen selectie maken. De beelden die ik koos zijn overigens bijna allemaal te huur of te koop, dus de tentoonstelling verandert constant.

Hoe pak je zoiets aan?
De verzameling van de Kunstuitleen is echt gigantisch. Ik was dus ontzettend blij met de hulp van de medewerkers van het archief, zij kennen de verborgen schatten uit de collectie als geen ander. Een deel van mijn favoriete Rotterdamse foto’s bleek al uitgeleend te zijn aan particulieren en bedrijven. Dat hoort er natuurlijk bij. Maar ook met de werken die nog beschikbaar waren, kon ik een mooi overzichtsbeeld geven van wat Rotterdamse fotografen zoal hebben vastgelegd door de jaren heen.

Otto Snoek 01
De Hoogstraat volgens Otto Snoek

Ben je blij met het resultaat?
Jazeker! Uiteindelijk is het een heel toegankelijke, egalitaire tentoonstelling geworden. Mijn eigen smaak heb ik bewust even opzij gezet. In plaats daarvan heb ik de intentie van de fotograaf centraal gesteld. Ik raakte tijdens mijn zoektocht opnieuw gecharmeerd door al het analoge ambacht dat de fotografen in de loop der jaren tentoonspreidden. Ik vond het interessant om daarnaar te kijken, zeker wanneer je bedenkt dat er in de wereld van de fotografie nog steeds een discussie gaande is over of je nu analoog of digitaal moet werken.

Michelle Aimee van Tongerloo All is Vanity
Een foto uit de serie All is Vanity van fotograaf Michelle-Aimée, de mede-curator van In Stock.

Voor In Stock: Rotterdamse Fotografie koos je ook werk van enkele jonge fotografen, zoals Iris van Gelder, Milaan Boonstra en Michelle-Aimée. Het valt me op dat er veel gedurfde foto’s tussen zitten.
Ja, naakt is een thema dat prominent aanwezig is bij opkomende fotografen. Ik denk dat dat komt uit een nieuwe interesse voor het lichamelijke en voor de persoon. Als ik naar het werk kijk van de jonge fotografen die ik selecteerde, dan zie ik de geest van een generatie. Maar fotografie blijft ook iets ongrijpbaars, beelden laten zich moeilijk onder woorden brengen.

Milan Boonstra
Milan Boonstra is één van de jonge fotografen die Otto Snoek selecteerde voor In Stock.

Je eigen werk is heel herkenbaar. Je fotografeert vaak mensen op straat terwijl ze feesten, winkelen of eten. Niet iedereen staat op zijn voordeligst op je foto’s. Voel je weleens gene bij de manier waarop je fotografeert?
Het is meer verwondering dan gene, denk ik. Mijn liefde voor mensen gaat vrij ver en is onvoorwaardelijk. De verwondering die ik voel tijdens het fotograferen maakt mijn signatuur.

Hoe reageren mensen wanneer ze jou aan het werk zien?
Een grote man als ik staat al gauw in the picture met een camera. Ik sta op een drukke straat vaak ‘tegen de stroom in’, dus mensen die aan komen lopen zien gelijk dat ik met wat bijzonders bezig ben, zeker wanneer ik mijn flits gebruik. Het wantrouwen dat ik voel breekt me weleens op, ik krijg soms te maken met verbaal geweld. Mensen zijn steeds meer mediabewust, merk ik.

Otto Snoek Eendrachtsplein
Een foto uit de serie ‘Why Not’ van Otto Snoek

Wat is het ergste wat je hebt meegemaakt tijdens het fotograferen op straat?
Ik ben weleens geslagen. En geschopt. Vaak door goedgeklede mensen van wie je dat het minst verwacht. Ik probeer conflicten zoveel mogelijk te voorkomen, maar soms weet ik ook niet wanneer het bij sommige mensen knapt.

En hoe bepaal je uit alle foto’s die je maakt wat uiteindelijk het beste beeld is?
Die keuze maak ik nooit op de dag zelf. Ik hanteer een lange rijpingsperiode. Vaak breng ik pas na een maand de filmpjes weg. Ik bekijk vervolgens de negatieven en scan een selectie waar ik dan uit kies. Ik heb direct na het fotograferen wel vaak al een ‘nabeeld’ in mijn hoofd, hoe ik dat dan noem – een shot waarvan ik direct erna al denk: ja, dat wordt een mooi plaatje.

Otto Snoek Hometown supporterstribune
Hometown (Supporterstribune) is nu te huur bij Kunstuitleen Rotterdam.

Iedereen publiceert tegenwoordig foto’s op Facebook en Instagram. Wat vind je daarvan als professioneel fotograaf?
Soms denk ik weleens dat mijn eigen veld helemaal wordt weggespoeld, er is zoveel ruis! Aan de andere kant is het ook fijn dat er zoveel aandacht is voor fotografie op dit moment. Het zorgt ervoor dat ik steeds betere gesprekspartners krijg en inhoudelijk goed onderbouwde reacties krijg op mijn werk. Ik denk dat al die interesse voor fotogafie geen modegril is. En uiteindelijk kun je je als goede fotograaf nog steeds boven de middelmaat uitstijgen.

Hoe doe je dat dan als startende fotograaf?
Kijk, natuurlijk moet je in je beginperiode jezelf verschillende stijlen en technieken aanmeten. Maar uiteindelijk moet je leren om bij jezelf blijven, het gaat om je eigen authenticiteit. Technisch gezien is alles al zo’n beetje uitgevonden, daar gaat het niet om. Maar de wereld van tegenwoordig is zo gecompliceerd geworden dat er altijd weer nieuwe thema’s zijn.

Rotterdam in the Picture
De tentoonstelling In Stock: Rotterdamse fotografie is gekoppeld aan Rotterdam in the Picture | 175 jaar fotografie in Rotterdam. Deze tentoonstelling van het Nederlands Fotomuseum geeft een breed beeld van zowel de stad als de fotografie die er is gemaakt sinds het medium bestaat.
In Stock: Rotterdamse fotografie
24 januari t/m 17 mei 2015, Kunstuitleen Rotterdam, gratis toegang

FacebookFacebook
instagraminstagram

Korte artikelen over kunstenaars uit onze collectie: