Interview Iris van Gelder

In de serie Work Art | Play Art komt de rijke collectie van Kunstuitleen Rotterdam steeds op een verrassende manier voor het voetlicht. Interieurstylist Patrick Kooiman gaat iedere maand voor ons op pad om een item te maken, dat hij vervolgens publiceert op zijn designblog Interiorator. De items zijn ook te zien op Bogue, het online stadsmagazine van Rotterdam.

IRIS VAN GELDER: “WAAROM MOET KUNST PERFECT ZIJN?”

Met haar eigenzinnige collages staat de Rotterdamse kunstenaar Iris van Gelder op het punt om een internationale doorbraak te maken. Twee van haar werken zijn geselecteerd voor In Stock: Rotterdamse fotografie, de tentoonstelling die nu te zien is bij Kunstuitleen Rotterdam. Patrick Kooiman spreekt Iris van Gelder over een wijdbeense Lil’ Kim, botte Italiaanse scharen én haar persoonlijke favorieten van de Kunstuitleen.

Iris van Gelder interview 01
Links: Iris van Gelder, rechts: X

Wat is je fascinatie met collages?
Voor mij is het een toevallige combinatie van mode en beeld. Toen ik in 2011 mijn eerste collage maakte, vielen de puzzelstukjes meteen op hun plaats. Letterlijk én figuurlijk, want de tijdschriftfoto’s die ik in mijn collages gebruik zijn net puzzelstukjes. Daarnaast begon ik een Tumblr-pagina waarop ik inmiddels meer dan driehonderd collages heb gepubliceerd. Op internet heb je wel tempo nodig om relevant te blijven. Toen ik eens een maand in Italië op vakantie was, heb ik zelfs de botte schaar die ik in het appartement vond aan een kei staan te slijpen. Zo groot is die behoefte om collages te blijven creëren.

Het valt me op dat diamanten een prominente rol spelen in je collages. Hoe komt dat?
De manier waarop diamanten geslepen zijn intrigeert me. Sommige diamanten lijken net een grote hal met deuren die elk naar een andere wereld leiden.
Iedereen om mij heen verzamelt er plaatjes van voor me. Heerlijk als je dan een e-mail krijgt dat iemand weer een stapel afbeeldingen van diamanten en juwelen klaar heeft liggen!

Iris van Gelder interview 02
Links: Modern Life, rechts: Glitters everywhere!

Wat wil je vertellen met je werk?
Er zit geen Boodschap met een hoofdletter ‘B’ in mijn werk, ik werk niet vanuit een concept. Voor mij is het juist goed als een werk spontaan ontstaat. Ik maak ook nooit veranderingen achteraf, ik laat het los en ga door met de volgende collage. Streven naar perfectie kan zo vermoeiend zijn. Waarom zou kunst perfect moeten zijn?
Daarnaast vind ik het juist spannend wanneer mensen hun eigen interpretatie geven aan een kunstwerk. In een goed kunstwerk zie je telkens weer wat anders. Omdat je gemoedstoestand wisselt, omdat je net wat nieuws hebt geleerd of gewoon omdat je ouder wordt.

Iris van Gelder interview 03
Links: Iris van Gelder met een foto van Lil’Kim die ze ooit huurde bij Kunstuitleen Rotterdam, rechts: Inside Nature, de collage die nu te zien is bij In Stock: Rotterdamse Fotografie

En hoe ben je in contact gekomen met Otto Snoek, de fotograaf die jouw werk heeft geselecteerd voor In Stock: Rotterdamse Fotografie?
Tien jaar geleden heeft Otto mij heel toevallig gefotografeerd toen ik tijdens een hiphop-expositie bij de Kunstuitleen een foto van de rapper Lil’ Kim huurde. Mijn moeder zag Otto daarna nog weleens en gaf hem een uitgave van het fotoblad New Dawn, waar mijn werk in stond. Zo ontmoetten we elkaar weer. Natuurlijk is het heel bijzonder dat je eerst een klant bent van Kunstuitleen Rotterdam en er daarna zelf werk exposeert.
Overigens heb ik de foto van Lil’ Kim nog steeds. Ze poseert in een tijgerprintkbikini met haar benen wijd. Het is een kunstwerk dat echt op het randje zit. Hij mag echt niet meer weg bij mij thuis!

Wat zijn je drie favoriete werken van Kunstuitleen Rotterdam?
Allereerst Spreeuwenhart van Bob van Persie. Ik vind het zo mooi dat je eerst een patroon van takjes ziet en dan pas het hart dat ze vormen.

Bob van Persie Spreeuwenhart
Bob van Persie, Spreeuwenhart

Als tweede kies ik een werk van Daan van Golden dat me doet denken aan Delfts blauw of Chinees porselein. Het is tijdloos, perfect om lang in huis te hebben dus.

Daan van Golden
Daan van Golden, Zonder titel blaadjes blauw

In Contacting my Angel van Henk Tas speelt een diamant een prominente rol – daar ben ik dol op natuurlijk! En de knipoog naar De Schepping van Adam van Michelangelo maakt het iconisch.

Henk Tas
Henk Tas, Contacting my Angel

Heb je tot slot nog een tip voor startende kunstenaars?
Zoek uit waar je het gelukkigst van wordt en ontwikkel daarmee je eigen stijl. Kopieer niet van een ander. Het is misschien een langere weg zo, maar het is wel leuker. Ik sta uiteindelijk met mijn werk in tijdschriften als de Italiaanse Glamour – en daar sta ik ook van te kijken!

FacebookFacebook
instagraminstagram

Korte artikelen over kunstenaars uit onze collectie:

Tags: , , , , , , ,