In de serie Work Art | Play Art komt de rijke collectie van Kunstuitleen Rotterdam steeds op een verrassende manier voor het voetlicht. Interieurstylist Patrick Kooiman gaat iedere maand voor ons op pad om een item te maken, dat hij vervolgens publiceert op zijn designblog Interiorator. De items zijn ook te zien op Bogue, het online stadsmagazine van Rotterdam.
Kunstuitleen Rotterdam heeft een zeer uitgebreide en gevarieerde collectie. Maar waar staan al die werken eigenlijk? En wie beheert ze? Patrick Kooiman van Interiorator gaat op onderzoek uit en spreekt met Frans Tuink en Paul Post, de mannen van het depot. Zij doen er alles aan om ervoor te zorgen dat al die duizenden kunstwerken er tiptop uitzien én snel terug te vinden zijn. Wat een werk!
Wie zijn de mannen van het depot?
Frans: Ik werk hier vanaf oktober 1990, deze maand dus precies 25 jaar. Hiervoor werkte ik bij de afdeling Creatieve Therapie van een psychiatrische inrichting. Daar kwam ik in 1975 terecht tijdens mijn studie aan de Academie van Beeldende Kunsten in Rotterdam. Dat verklaart ook mijn affiniteit met beeldende kunst.
Paul: Ik heb ook de kunstacademie gedaan, alleen heb ik die twee keer niet afgemaakt. Ik heb een tijdje voor mezelf geschilderd en ben hier via via terecht gekomen. Net als Frans werk ik hier al aardig wat jaartjes.
Frans houdt van de dikke lagen verf van dit schilderij van Frans de Groot.
Hoe ziet jullie dag eruit?
Frans: Heel afwisselend! Onze belangrijkste taak is natuurlijk het op orde houden van de collectie. Die bewaren we op de bovenste verdiepingen van ons pand aan de Nieuwe Binnenweg. Als de klant aan de balie een werk opvraagt uit het depot, dan brengen wij het binnen een paar minuten naar beneden. Vroeger hadden we een alfabetisch opbergsysteem, dan moest ik alle 25 rekken van een bepaalde letter langs om een werk te vinden. Het kon dan voorkomen dat iets niet meer terug te vinden was en de klant met lege handen wegging. Nu heeft elke kunstwerk een plaatscode en raken we gelukkig bijna nooit meer iets kwijt.
Met deze handige plaatscode is alles snel en makkelijk te vinden in het depot.
Paul: Er beschadigt ook nog weleens een werk bij een klant. We herstellen daarom ook grote en kleine beschadigingen en vervangen de lijsten als dat nodig is. We doen alles om de collectie er zo goed mogelijk uit te laten zien.
Hoe is het om jarenlang zo nauw met elkaar samen te werken?
Paul: We lachen heel veel met elkaar. Maar ook zonder iets te zeggen weten we vaak precies van elkaar wat we willen. Dat werkt niet alleen op het depot heel fijn. Tegenwoordig gaan we er ook steeds vaker samen op uit, bijvoorbeeld om bij een zakelijke klant kunst op te hangen. Bij de selectie van de werken wordt ook om onze mening gevraagd. Onze collega Ellis van den Berg bezoekt nieuwe zakelijke klanten en maakt op basis van de wensen van de klant een voorselectie van geschikte werken. Zij laat ons foto’s van de locatie zien en vraagt ons om advies. Wij dragen dan suggesties aan.
Paul poseert bij het werk van Ru de Gier, op dit moment zijn favoriete werk.
Frans: Die variatie in ons werk vinden we erg fijn. Omdat we met minder mensen werken dan vroeger, is ons takenpakket veel breder geworden. We worden bij het hele reilen en zeilen betrokken en dat bevalt goed.
Jullie kennen de collectie dan ook door en door!
Frans: Ik heb door de jaren heen alle werken hier door mijn handen laten gaan, bijvoorbeeld toen het depot verhuisde van onze oude locatie aan het Weena. Daarnaast heb ik geholpen bij verschillende teruggaverondes en verkoopacties. We doen regelmatig afstand van werken die langere tijd niet meer zijn uitgeleend. Bijvoorbeeld omdat ze voor de klant niet meer interessant zijn, of te moeilijk om op te hangen. Paul en ik hebben al veel saneringen meegemaakt, vandaar dat we de collectie helemaal kennen.
Grote werken, kleine werken – ze staan allemaal keurig opgeborgen in het depot van Kunstuitleen Rotterdam.
Wat zijn jullie favoriete werken?
Frans: Ik houd van de schilderijen van Frans de Groot. Hij verft in dikke lagen verf, dat spreekt me enorm aan. Je kunt precies volgen hoe hij de verf op het doek heeft aangebracht. De kleuren van zijn schilderijen zijn ook altijd zo mooi helder gebleven.
Paul: Eerlijk gezegd heb ik niet één enkele favoriet. Wat ik zo leuk vind aan mijn werk is dat ik steeds weer verrast word door iets wat ik na lange tijd weer terug zie. Dat heb ik nu met een metalen kunstwerk van Ru de Gier uit 1969 – door het reliëf ziet het er vanuit elke hoek weer anders uit.
De collectie kunstobjecten beschikt over een aparte afdeling binnen het depot.
Welke tips hebben jullie voor mensen die willen beginnen met kunst lenen?
Paul: Vaak gaan mensen voor werken die ze direct mooi vinden. Maar weet je dat die ook het snelst weer gaan vervelen? Het leuke van Kunstuitleen Rotterdam is dat je jezelf een beetje kunt uitdagen door iets te kiezen wat misschien wel iets met je doet maar waarover je toch nog twijfelt. Zo’n werk groeit dan bij je thuis, je leert het steeds meer waarderen. En het mooie van lenen is natuurlijk dat je geen risico loopt. En nog een tip: hang je kunstwerken niet te hoog op. Vanaf de bank moet je er goed naar kunnen kijken.
Hoe zien jullie de toekomst van Kunstuitleen Rotterdam?
Paul: We merken dat steeds meer mensen ons weten te vinden. De behoefte om iets bijzonders in huis te halen wordt volgens mij steeds groter.
Niet meer die ingelijste posters van IKEA dus?
Paul: Nee, zeker niet. Je kunt hier meer dan bij andere kunstuitleeninstellingen heel bijzondere dingen vinden. Onze collectie heeft echt voor ieder wat wils: van toegankelijke werken om mee te beginnen tot grote, museale stukken. En Frans en ik zorgen ervoor dat de staat van al die werken zodanig is dat je het met trots in huis kunt hangen.