Als bedrijf benader je vaak een managementconsultant als je op zoek bent naar extern advies. Maar wist je dat een kunstenaar ook soelaas kan bieden? Ga maar na: kunstenaars denken out of the box, genereren veel nieuwe ideeën en maken ook nog eens heel mooie dingen! Wat wil je nog meer? Speciaal voor Work Art Play Art sprak Patrick Kooiman met Annejet Gosselink. Samen met Starla van der Veen is zij YEDS– hét Rotterdamse bureau dat bedrijven koppelt aan kunstenaars. YEDS werkt trouwens sinds kort ook samen met Kunstuitleen Rotterdam. Over twee vliegen in één klap gesproken!
Tekst: Patrick Kooiman (Interiorator)
Soms liggen goede ideeën ontzettend voor de hand! Hoe zijn jullie op het idee van YEDS gekomen?
Starla en ik vonden het altijd al heel leuk om samen culturele dingen te doen in Rotterdam. We gingen samen naar musea, openingen van galeries, festivals of kunstmarkten. En vaak kwamen we dan jonge kunstenaars tegen die we nog niet kenden. Achteraf zochten we ze online op en viel het ons op hoe bescheiden ze zich presenteerden – als we ze al op internet konden vinden. We kregen het gevoel dat juist deze kunstenaars een podium verdienden. En dat was het begin van YEDS. We startten heel recht toe recht aan met een website met goede beelden en het verhaal van iedere kunstenaar. Daarnaast deden we regelmatig mee aan kunstfestivals of organiseerden ze zelf, zoals Keilefest en Tour d’Amour. Dat was fantastisch om te doen. We kregen exposure, leerden enorm veel en breidden ons netwerk uit. Maar onderaan de streep leverde het niet altijd voldoende op dus gingen we op zoek naar andere mogelijkheden om ons doel te bereiken. Anderhalf jaar geleden gooiden we het roer om. We gingen aansluiting zoeken bij instellingen die al een vraag hadden en bereid waren te betalen voor het aanbod of dienstverlening.
Wat voor instellingen zijn dat?
Rotterdam The Hague Airport wilde bijvoorbeeld een kerstgeschenk geven dat het nieuwe verhaal van het vliegveld zou vertellen. Met die vraag hebben we illustrator Michael van Kekembenaderd om de kaft van een speciaal notitieboekje te ontwerpen. Dat is nu echt een collectors item! De Gemeente Rotterdam vroeg ons daarnaast of we konden helpen bezoekers tien procent langer in het stadscentrum te houden. We moesten meteen denken aan de serie Paradijsvogels die Harmen Meinsma recent had gemaakt over de marktvrouwen op de Binnenrotte. De acht excentrieke portretten hebben een maand op grote billboards op de markt aan de Binnenrotte geprijkt. Het trok aardig wat bekijks. Voor sommige kunstenaars kan het heel prettig werken om naast vrij werk ook iets in opdracht te maken. En niet alleen vanwege het geld, maar ook omdat het fijn is om eens binnen een kader werk te maken. Daarnaast zijn alle werken op onze site te koop.
Op de website van YEDS staan veel verschillende kunstenaars. Hoe bepalen jullie met wie je in zee gaat?
Het is meer dan alleen onze eigen persoonlijke smaak. Starla en ik zijn altijd benieuwd naar het verhaal achter een kunstwerk. Dat vinden we het meest interessant. Daarnaast hebben we veel kunstenaars gekozen op basis van persoonlijk contact. Daar zijn mooie samenwerkingen en vriendschappen door ontstaan, ook tussen kunstenaars onderling. Het is prachtig om te zien dat het een echte community is geworden! En ja, nieuwe kunstenaars kunnen zich nog steeds bij ons aansluiten. Maar met de beperkte tijd die we hebben, zijn we wel selectief en kijken of hun werk ook echt iets nieuws toevoegt aan ons aanbod.
En nu werkt YEDS samen met Kunstuitleen Rotterdam. Hoe is die samenwerking tot stand gekomen?
Eén van onze opdrachtgevers vroeg ons of ze voor hun kantoorruimte ook kunst konden huren van de kunstenaars op onze website. Een logische vraag, alhoewel we er zelf niets voor voelden om al het werk uit te voeren dat daarbij komt kijken. Daarom zochten we contact met Kunstuitleen Rotterdam en zij bleken meteen enthousiast daar een rol in te vervullen. Het is zo een echte win-winsituatie. Kunstuitleen Rotterdam kan via ons nieuwe zakelijke opdrachtgevers bereiken. En het werk van onze kunstenaars is ineens ook te leen. We hebben veel zin om de samenwerking in de praktijk te gaan brengen!
Hoe ziet je eigen huis eruit?
Thuis combineer ik graag nieuw design met tweedehands. Zo houd ik geld over om af en toe eens kunst te kopen. Laatst heb ik een mooi werk van Birgit Stigter op de kop kunnen tikken bij de opheffingsverkoop van een galerie in Dordrecht. Het is een grote foto die is bewerkt met verf. Die hangt echt prachtig boven de bank! Ik heb ook een te gek werk van Anne Forest. Zij maakt van die rare crossovers tussen dieren en mensen, echt heel bijzonder. Verder ben ik heel trots op mijn Wim Sinemus uit 1986. Het is een heel simpel werk met maar drie zwarte lijnen en een hemelblauwe bol. Soms krijg ik ook kunst. Zo hebben we met YEDS een keer voor Cinerama een muur met kunstwerken samengesteld. Eén van de werken was een illustratie van Kazuma Eekman. Na afloop van de expositie gaf hij het aan Starla en mij cadeau en het hangt nu al jaren aan mijn muur.
Als je zulke verschillende kunstwerken met elkaar combineert, heeft het dan nog wel samenhang?
Ik heb witte muren, dus dat houdt het geheel een beetje rustig. En het werkt om voor contrast te zorgen, bijvoorbeeld door grote werken met kleine te combineren. Bij YEDS houden we ook van contrast. Vaak kiezen Starla en ik werken die drukte en rust samenbrengen. Er moet ook iets gewaagds in zitten, een kracht.
Wat willen jullie nog bereiken met YEDS?
We zouden het fantastisch vinden om het voor bedrijven en instellingen nog laagdrempeliger te maken om met kunstenaars te werken. Een kunstenaar kan een mooi werk maken, maar kan ook heel goed worden ingezet in een creatieproces. Daar mag wat mij betreft nog veel meer gebruik van gemaakt worden. Het is toch prachtig als die werelden elkaar ontmoeten?