In de tentoonstellingenreeks De Keuze van… laten bijzondere Rotterdammers hun favoriete werken uit de collectie van Kunstuitleen Rotterdam zien. Dit keer is het de beurt aan Siebe Thissen, hoofd Beeldende Kunst & Openbare Ruimte (BKOR) bij Centrum Beeldende Kunst Rotterdam. Kunstuitleen Rotterdam stelde hem een aantal vragen.
Wij hebben je gevraagd om voor ons een tentoonstelling te maken. Waarom heb je ja gezegd?
De Kunstuitleen maakt deel uit van CBK Rotterdam, waarvoor ook ik werkzaam ben. Het leek me spannend, maar ook heel fascinerend om nu eens persoonlijk, subjectief naar de collectie te kijken.
Hoe vond je het om door onze collectie te spitten?
Intrigerend, maar ook heel lastig. Ik verdwaalde in een labyrint van kunstwerken waarvan ik het bestaan niet vermoedde. Maar ik genoot ook van de werken van de naoorlogse generatie Rotterdamse kunstenaars, waarvoor ik veel belangstelling heb, denk aan Wim Motz, Wally Elenbaas, Daniël den Dikkenboer, Kees Timmer en vele anderen.
Hoe ben je te werk gegaan?
Ik begon thematisch, dat ligt nu eenmaal in mijn aard. Maar ik liep steeds vast. Soms omdat ik het onderwerp niet helder genoeg kreeg, soms omdat ik de combinaties niet goed vond. Uiteindelijk koos ik ervoor dicht bij huis te blijven. Ik koos kunstenaars die ik persoonlijk ken en van wie ik de manier van werken waardeer. Of kunstenaars die een bijzondere betekenis voor de stad hebben gehad, zoals de Chileense kunstenaar Kata Nunez en de Surinaamse kunstenaar Faisel Rajjab en hun invloed op de muurschilderkunst in Rotterdam.
Kun je twee werken uit je selectie toelichten?
Afrika, 1992 van de Afro-Amerikaanse kunstenaar Kevin Hamilton is een juweeltje en heeft alles dat schilderkunst zo fascinerend kan maken: puur, direct, onopgesmukt, kleurrijk en expliciet – je ziet wat je ziet: Afrika! Pats! Wellicht het meest interessante continent op aarde. Hamilton heeft enige jaren in Delfshaven een galerie gehad, waar hij de meest spannende exposities van Rotterdam organiseerde. Zijn kijk op jazz, Afro-Amerikaanse paardenrace-jockeys, Afro-kapsels en -hoofddeksels was totáál nieuw en wordt vandaag node gemist. Ik vind Afrika één van de fraaiste werken uit de collectie. Doodzonde dat de Kunstuitleen maar één werk van hem in de collectie heeft.
Het werk ‘Afrika, 1992’ van Kevin Hamilton
Plant in landschap van Anuli Croon kon ik gewoon niet in het depot laten staan. Ik ben een geweldige fan van Anuli’s werk. Mijn fascinatie begon met haar ietwat naïeve vrouwenportretten (één daarvan sierde vele jaren mijn woonkamer), maar ik groeide ook mee met haar latere, meer abstracte werk, waarvan ik de kleur en composities fabelachtig vind. Bovendien heb ik veel belangstelling voor biologie. Nieuwe wetenschappelijke ontdekkingen stellen vast dat ook dieren over bewustzijn (en cultuur) beschikken. En in zijn fenomenale studie What a Plant Knows beweert bioloog Daniel Chamovitz heel voorzichtig dat óók planten bewustzijn kennen.
Het werk ‘Plant in landschap’ van Anuli Croon
Van welke kunst hou je?
Mijn voorkeur gaat uit naar werken met een sterk narratieve lading, naar verhalen over de wereld, naar werk dat op het buiten is gericht. De diepe innerlijkheid van de kunstenaar en werken met veel introspectie kunnen me minder bekoren. Zo heb ik bijvoorbeeld ook weinig op met de singer-songwriter, je-weet-wel, de man of vrouw met een gitaar die het leed van de wereld op zijn schouders torst. Geef mij maar jazz, reggae en afrobeat. Zo ook met de kunst: geef mij maar Afrika en Plant in landschap.
Wat vind je van Kunstuitleen Rotterdam?
Een dikke duim voor de Kunstuitleen. Net als kunst in de openbare ruimte, is het de kortste weg naar een kennismaking met het werk van Rotterdamse kunstenaars. Geweldig dat je voor een habbekrats thuis fantastisch werk aan je muur kan hangen. Het zou natuurlijk ook mooi zijn als mensen werk kochten in het atelier van de kunstenaars. Veel kunstenaars lijden een pover bestaan en hun werk verdient veel meer publiek en aandacht. Laten we hopen dat de Kunstuitleen mensen enthousiast maakt voor beeldende kunst, maar hen óók aanmoedigt werk bij Rotterdamse kunstenaars te kopen.
Tot slot: waar ben je op dit moment mee bezig?
Alle aandacht gaat momenteel uit naar een herijking van onze collectie beelden in de stad. We maken een geweldige sprong voorwaarts. Lange tijd zorgde de gemeente voor zo’n tweehonderd werken, dat aantal gaan we nu verdubbelen. In ruil daarvoor gaan we ook werken overdragen aan particulieren. Doel moet zijn zoveel mogelijk werken in een zo goed mogelijke staat te laten verkeren. Door de collectie slim te managen, kunnen we ook in de toekomst nieuwe beelden aan de stad blijven toevoegen. In 2017 zullen er nieuwe beelden komen op de Binnenrotte, op de Schiedamseweg en in Nesselande. Dat is goed voor de kunst en goed voor Rotterdam.
Benieuwd welke werken Siebe Thissen heeft geselecteerd?
Vanaf 16 december is De Keuze van… Siebe Thissen te zien in Kunstuitleen Rotterdam.