In de tentoonstellingenreeks De Keuze van… laten bijzondere Rotterdammers hun favoriete werken uit de collectie van Kunstuitleen Rotterdam zien. Dit keer is het de beurt aan journalist, schrijver en DWDD-tafeldame Antoinnette Scheulderman. Kunstuitleen Rotterdam stelde haar een aantal vragen.
Antoinnette Scheulderman (Foto: Marc de Groot)
Wij hebben je gevraagd om voor ons een tentoonstelling te maken. Waarom heb je ja gezegd?
Toen ik nog studeerde ging ik met mijn moeder weleens naar de Kunstuitleen, toen nog op de Nieuwe Binnenweg, om daar werk te bekijken. De interesse voor kunst is me van huis uit meegegeven, niet verwonderlijk dus dat ik later Kunst- en Cultuurwetenschappen ben gaan studeren aan de Erasmus Universiteit. Ik wist dat de Kunstuitleen was verhuisd, maar was er nog niet aan toegekomen de nieuwe locatie te bezoeken. Daar was dit verzoek dus een goede gelegenheid voor.
Hoe vond je het om door onze collectie te spitten?
Geweldig! Het was bijna meditatief om al die kunstwerken door te spitten. Zitten we thuis tegenwoordig met zowel mobieltje en krant in de hand als laptop op schoot tv te kijken, nu overviel me een rust die ik lang niet had ervaren. Telefoon weg en alleen maar genieten van al het inspirerende werk dat voorbijkwam. Ik baalde echt, toen ik de laatste pagina had bereikt.
Hoe ben je te werk gegaan?
Wat mooi is, heeft voor mij alles met gevoel te maken. Niet met de status van de kunstenaar, of het afgebeelde. Het is puur de vraag: raakt het me of niet? Door notities te maken van alle werken die me meteen iets deden en waar ik nieuwsgierig naar werd, ben ik tot een vrij ruime selectie gekomen. Die heb ik daarna beperkt door – soms met pijn in het hart – de werken te kiezen waar ik het meeste bij voelde. Die werken zijn niet allemaal per se ‘mooi’; ik vind ‘intrigerend’ ook een goed criterium voor een in mijn ogen geslaagd werk.
Kun je wat vertellen over je keuze?
Het is geen toeval dat ik drie werken heb gekozen waarop honden zijn afgebeeld. Eigenlijk vier: de herder van S.C. Schrikker viel na eerste selectie af. Ik ben een enorme hondenliefhebber; teckels zijn mijn favoriete ras. Zoals Harry Mulisch zei, over de zijne: ‘Ik heb geen hond, ik heb een teckel.’
De foto’s van Maarten Wetsema vind ik absurdistisch, en ze doen me aan het werk van fotograaf Martin Parr denken. Ik heb de ‘Billie’ van Marlene Dumas gekozen, omdat hier status wél een rol speelde: het leek me een mooi verhaal om voor heel eventjes de curator van Dumas te zijn. Daarbij is het een prachtig werk van een geweldige zangeres.
Wat betreft fotografie houd ik van zwart-wit, dat zie je terug in mijn overige keuzes. En als het om schilderkunst gaat, val ik vaak voor werken waar de kleur blauw in terug komt – dat kan van pastelblauw tot Yves Klein-blauw zijn.
Maarten Wetsema, ‘Jacob op bank’, 2001
Van welke kunst hou je?
Geen pijl op te trekken. Ik kan genieten van de oude meesters, maar ook van moderne fotokunst. Thuis heb ik werk (gehad) van Chris Berens, Aat Veldhoen, Joseph Klibansky, een New Yorkse straatartiest, Kylli Sparre en Slim Aarons. Onlangs was ik bij de opening van een expositie van de Finse fotograaf Pentti Sammallathi – momenteel spaar ik voor een foto (zwart-wit, mét hond) van hem aan mijn muur.
Wat vind je van Kunstuitleen Rotterdam?
Ik was vergeten hoeveel mooi werk er te zien en te lenen is. Ideaal voor iedereen die regelmatig iets nieuws aan de muur wil, of niet het budget heeft om in één keer een grote aankoop te doen. Wat mij betreft blijven jullie altijd bestaan.
Tot slot: waar ben je op dit moment zoal mee bezig?
Ik ben voornamelijk aan het schrijven: portretterende interviews, die met regelmaat te lezen zijn in Volkskrant magazine en LINDA. Ik schuif af en toe aan als tafeldame bij De Wereld Draait Door en werd onlangs voor een ander, mooi Rotterdams project gevraagd: de presentatie van de door de RET in het leven geroepen Aardig Onderweg Award. Die prijzen worden uitgereikt aan mensen die iets bijzonders doen, ontwikkelen of betekenen in de regio Rotterdam en hiermee al aardig onderweg zijn, maar nog wel een (extra) steuntje in de rug kunnen gebruiken. Je opgeven kan nog!
De tentoonstelling De Keuze van… Antoinnette Scheulderman is vanaf 2 februari 2017 te zien in Kunstuitleen Rotterdam.