Binnenkort te leen: Daan den Houter

De gevolgen van de Corona-crisis raken ons allemaal. Ook kunstenaars voelen de impact. Daarom besloot CBK Rotterdam onlangs om hen een financieel steuntje in de rug te geven. Eén van de opties was om een werk aan Kunstuitleen Rotterdam te verkopen. Twaalf kunstenaars kozen hiervoor – en in deze editie van Work Art | Play Art gaat Patrick Kooiman op bezoek bij één van hen: Daan den Houter.

Tekst: Patrick Kooiman (Interiorator)


Kun je als eerste wat vertellen over wat voor werk je zoal maakt?
“Wat maakt nu eigenlijk een goed schilderij? En wanneer krijgt iets waarde? Dat is het soort vragen dat ik met mijn werk onderzoek. Wat ik doe, is heel breed. Het concept ‘tijd’ speelt sowieso een belangrijke rol. Een paar jaar geleden begon ik met het maken van schilderijen van ijs. Ik gebruik daarvoor een mal die ik niet alleen vul met water, maar ook met verschillende kleuren verf. Je kunt zo’n ijsschilderij eenmalig ophangen, maar dan smelt het binnen vier uur. Het verdwijnt onder je ogen, zoals alles in het leven.”

Je werk draait dus niet alleen om tijd, maar ook timing?
“Zo’n ijsschilderij is typisch iets wat je voor een speciaal moment kan bewaren, zoals je dat doet met een goede fles wijn. Het heeft iets poëtisch, jij kunt er thuis als enige van genieten. Net als een blok ijs smelt zo’n schilderij van buiten naar binnen. Daar kun je dus mee spelen. Zo gebruik ik niet alleen telkens een andere kleurvolgorde maar doe ik de verf ook in verschillende vormen in de mal. Of ik wissel dikke en dunne verf af, dat kan ook nog. Uiteindelijk gaat het dus niet om hoe het ijs eruit ziet, maar wat er ontstaat als je het smelt.

Een ander project dat draait om ‘tijd’ is het Overschilderschilderij, waar ik in 2002 mee begon. Ik vraag telkens een andere kunstenaar een ander werk op hetzelfde doek te creëren. Inmiddels zitten we op 147 schilderijen en is het loodzwaar geworden door alle lagen verf. De essentie van een schilderij is dat het een verstild moment in de tijd is waar je altijd naar terug kan. Maar het Overschilderschilderij mist juist die essentie, en toch is het zeker een schilderij. Een paar keer per jaar kun je het bekijken in De Aanschouw. Dat is een vitrine aan de pui van Café De Schouw in de Witte de Withstraat waar elke week een andere kunstenaar zijn werk laat zien.”

 Je laat mensen ook nadenken over wat kunst tot kunst maakt. Waar komt die fascinatie vandaan?
“Ik studeerde ooit Kunstmatige Intelligentie, waarbij je onderzoekt hoe onze hersenen werken en kijkt hoe je dat in een computer kunt krijgen. Daarbij gaat het onder andere om logica, psychologie en informatica. Toen ik uiteindelijk toch naar de kunstacademie overstapte, heb ik alleen het filosofische aspect van mijn studie meegenomen. Wat kunst voor mensen interessant maakt, fascineerde me meer dan het maken van robotjes.

Toch houd ik me niet alleen met het maken van kunst bezig. Samen met Alex Jacobs, een kunstenaar met wie ik bevriend ben, richtte bijvoorbeeld ik de Bcademie op. We helpen mensen die net zijn afgestudeerd zijn van de kunstacademie, de volgende stap in hun carrière te zetten. Ga er maar aan staan: je hebt een studio nodig voor iets waar je nog geen geld mee verdient. En je hebt een baan nodig om dat geld te verdienen. Maar door die baan, heb je geen puf meer om kunst te maken.”


Iceprint

Dat lijkt me inderdaad moeilijk – maar jou is het aardig gelukt!
“Ja, maar ook ik heb onlangs meegedaan aan een tijdelijke financieringsregeling van het CBK Rotterdam. Het is fijn om in deze moeilijke tijd een steuntje in de rug te krijgen. Deelnemende kunstenaars konden kiezen voor een geldbedrag waarmee je onderzoek kon doen. Maar je mocht ook een werk verkopen aan Kunstuitleen Rotterdam. Ik koos voor dat laatste en ben nu bezig met foto van één van mijn ijsschilderijen. Ik puzzel er nog op hoe ik zoiets zichzelf kan laten ontstijgen. Het moet natuurlijk meer worden dan alleen een registratie van een kunstwerk dat ik al heb gemaakt. De regeling van het CBK zorgt ervoor dat ik de oplossing kan realiseren. Bovendien vind ik het leuk dat het resultaat straks bij mensen thuis hangt. Tot nu toe had Kunstuitleen Rotterdam nog geen werk in de collectie en vond ik eigenlijk best raar. Het is dus tof dat ze door deze regeling nu wel een werk van mij in de collectie hebben. Een goeie aanwinst uiteraard!

FacebookFacebook
instagraminstagram

Korte artikelen over kunstenaars uit onze collectie: